Chcesz wziąć kredyt hipoteczny, ponieważ zdecydowałeś się w końcu na zakup swojego własnego M? Jak do tego podejść? Od czego zacząć? Postaram się całe zagadnienie w paru zdaniach przybliżyć.
Jak przebiega proces wyboru kredytu hipotecznego?
Proces wyboru kredytu rozpoczyna się już od określenia celu, czyli pomysłu na co chcesz przeznaczyć środki: zakup mieszkania, domu, działki, remont, gotówka, spłata kredytów…
W następnej kolejności trzeba znaleźć najlepszy kredyt hipoteczny. Najlepszy znaczy najtańszy kredyt, który spełnia Twoje oczekiwania i jednocześnie wymagania banków. W którym to ma być banku?
Badanie zdolności kredytowej
Zaczynamy od sprawdzenia w jakim banku posiadasz tzw. zdolność kredytową. Potrzebne są w tym celu Twoje dochody, zobowiązania kredytowe, liczebność rodziny, miejscowość zamieszkania, wiek, historię kredytową w BIK, wysokość wkładu własnego… Dane te pozwolą określić w jakich bankach zaakceptują Twoją indywidualną sytuację.
Jak wybrać najlepszy kredyt hipoteczny?
Mamy już listę banków, w których możesz potencjalnie zaciągnąć kredyt. Teraz popatrzmy na całkowite koszty kredytu poszczególnych ofert. Zadajmy sobie pytanie: ile oddamy w poszczególnych bankach za pożyczenie takiej samej sumy.
Jeśli porównamy całkowite koszty kredytu dostępnych ofert i wybierzemy ofertę o najmniejszych kosztach – to właśnie wybraliśmy najtańszy dostępny kredyt hipoteczny.
Skorzystaj z pomocy, jaką oferuje dobry i sprawdzony doradca kredytowy – to najłatwiejszy sposób.
Pamiętaj, że aby transakcja mogła dojść do skutku, na wszystko musi wystarczyć. Dlatego warto podliczyć wszystkie koszty związane z transakcji! Jakie to są koszty?
Koszty bankowe
Koszty bankowe są związane tylko z udzieleniem kredytu. Zalicza się do nich:
- prowizja banku, inaczej mówiąc opłata za udzielenie kredytu. Czasami banki nazywają prowizję jako opłata za rozpatrzenie wniosku kredytowego,
- obowiązkowe ubezpieczenia – zdarza się, że dodatkowo banki wymagają obowiązkowego ubezpieczenia od utraty pracy, zdrowia i życia lub czegośtam,
- wycena nieruchomości – czasami banki wymagają wyceny sporządzanej przez rzeczoznawcę, inne stosuję wycenę wewnętrzną.
Koszty okołokredytowe
Do kosztów okołokredytowych zalicza się:
- opłaty notarialne – czyli opłata ponoszona u notariusza.
- opłata za wpis hipoteki do księgi wieczystej – niby niewiele ale to kolejne 200 złotych,
- podatek PPC3 – podatek od wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej – 17 złotych,
- przeprowadzka,
- dodatkowe meble, wyposażenie, remont…
Wybraliśmy bank i co dalej?
- znajdujemy interesujące mieszkanie czy dom,
- podpisujemy ze sprzedającym umowę przedwstępną,
- składamy wnioski kredytowe najlepiej do paru banków,
- po uzyskaniu pozytywnych decyzji kredytowych wybieramy tą najlepszą ofertę,
- z wybranym bankiem podpisujemy umowę kredytową,
- spisujemy umowę u Notariusza,
- uruchomienie kredytu.
Każdy z powyższych etapów ma elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, aby nie narazić się na niepotrzebny stres czy niepowodzenie. Dlatego sprawę prowadzenia kredytu warto powierzyć osobie zaufanej, z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.